Zapraszamy
na strony czasopism wydawnictwa:

Rolnik DzierżawcaNowoczesna UprawaRolniczy Przegląd TechnicznyHoduj z głową bydłoHoduj z głową świnie


Sonda
Co sądzisz o Planie dla wsi przedstawionym przez ministra rolnictwa?
 
Pomoże rolnikom
Nie pomoże rolnikom
Nie mam zdania


Artykuł z numeru: 8/2018

Ładowarka czy ciągnik?


W gospodarstwie wiele czasu zajmuje transport na niewielkie odległości i przeładunek materiałów. Tu zastosowanie mają ciągniki z ładowaczem czołowym lub samobieżne ładowarki. Ciągnik z TUR-em może pełnić rolę ładowarki, ale większość dostępnych na rynku ładowarek, nawet tych posiadających homologację ciągnikową, nie jest w stanie zastąpić ciągnika.

Producenci mają w ofercie szeroką gamę ładowarek samobieżnych: teleskopowe (wyróżnia je kabina umieszczona po prawej stronie), przegubowe oraz burtowe. Część z nich ma homologację ciągnikową, która umożliwia agregowanie przyczep oraz poruszanie się z nimi po drogach. Maszyny te wyposażono w zaczep transportowy, wyjście elektryczne oraz pneumatyczną instalację hamulcową.

Ładowarki teleskopowe są z reguły dużymi maszynami o znacznym udźwigu. Z tego względu mają przewagę nad ciągnikiem w zakresie wydajności prac związanych z załadunkiem i rozładunkiem. Wyposażone w tylny WOM i TUZ mogą wykonywać prace dotychczas zarezerwowane dla traktorów. Do takich maszyn zaliczyć można włoskie ładowarki teleskopowe Multifarmer (producent Merlo), serię T oferowaną przez niemiecką firmę Waidemann, jak również francuskie AgriTech (firma Dieci).

Multifarmer

Pierwsze ładowarki Multifarmer pojawiły się na rynku w 2013 r. Producent zaoferował wtedy dwa modele 30.9 i 40.9 w wersji Top i Classic. W 2016 r. firma wprowadziła na rynek nowe maszyny MF 40.7 CS oraz MF 40.9 CS. Wyróżnia je duża zwrotność, większa siła uciągu niż w poprzednich modelach, większy udźwig oraz większa wydajność hydrauliczna i wyższa moc z WOM. Na targach SIMA 2017 i Agritechnica 2017 odbyły się premiery nowych modeli Multifarmer 34.7, 34.9, 44.7 i 44.9. Pierwsze dwa uzupełnią serię o mniejsze maszyny, natomiast dwie ostatnie zastąpią dotychczasowe modele 40.7 i 40.9.

Multifarmer mogą zastąpić traktor w wielu sytuacjach, stąd też przez specjalistów z Merlo nazywane są ciągnikami teleskopowymi. Modele MF 40.7 CS i MF 40.9 CS mają w standardzie homologację na ciągnik rolniczy.

Uniwersalność ładowarek zapewnia trzypunktowy układ zawieszenia narzędzi. Udźwig podnośnika wynosi 7 t. Urządzenie jest sterowane za pomocą systemu EHR, który oprócz standardowych funkcji podnoszenia i opuszczania oferuje także pozycyjną i siłową regulację głębokości pracy narzędzi. Maszyna jest wyposażona także w tradycyjne zaczepy, w tym transportowy górny z regulacją drabinkową, o uciągu 20 t. Podczepianie maszyn ułatwiają przyciski podnośnika umieszczone z tyłu na błotnikach.

Współpracę z maszynami umożliwia elektronicznie załączany WOM. Napęd na WOM jest przekazywany mechanicznie, bezpośrednio z silnika. Oprócz tego obie ładowarki mają cztery szybkozłącza hydrauliczne, dwuobwodową instalację pneumatyczną oraz gniazdo elektryczne.

Komfort pracy operatora zapewnia kabina zabezpieczona przed uderzeniami ciężkich przedmiotów i przewróceniem się maszyny. Po prawej stronie operatora znajduje się panel sterowniczy, na którym umieszczono przyciski i pokrętła. W modelach 40.7 i 40.9 zastosowano elektroniczny wielofunkcyjny joystick, zintegrowany z podłokietnikiem. Oprócz funkcji obsługi wysięgnika na joysticku znajdują się przyciski rewersu. Kierunek jazdy można zmieniać także za pomocą dźwigienki umieszczonej po lewej stronie kierownicy.

Zaletą tych ładowarek są trzy tryby jazdy ze skrętnymi kołami. W pierwszym wariancie skrętne są tylko koła przedniej osi, w wyniku czego maszyna porusza się jak ciągnik rolniczy. Drugi wariant to sterowanie wszystkimi kołami. Pozwala on na zmniejszenie promienia skrętu, co ma duże znaczenie podczas pracy na uwrociach. Trzeci tryb to tzw. „ruch kraba” czyli jazda bokiem. Wyboru trybu jazdy operator dokonuje na panelu w kabinie maszyny.

Ładowarki Multifarmer są wyposażone w system M CDC (dynamiczna kontrola obciążenia Merlo). Każdy osprzęt produkowany przez Merlo jest fabrycznie wyposażony w czujnik obecności. Po przyłączeniu osprzętu do karetki wideł czujnik automatycznie rozpozna go, a elektroniczny system uruchomi odpowiednią ikonę na wyświetlaczu w kabinie. System dynamicznej kontroli ładunku nieustannie monitoruje pozycję i ciężar ładunku, geometryczną konfigurację maszyny (wysunięcie i kąt wysięgnika), rozpoznawanie osprzętu. Po wczytaniu osprzętu system ustala wskaźnik stabilności maszyny, od którego zależy maksymalna szybkość pracy wysięgnika teleskopowego. W oparciu o wskaźnik stabilności system zabezpiecza maszynę przez wywróceniem.

Waidemann

Trzy modele (T 4512, T 5522 i T 6027) kompaktowych ładowarek teleskopowych serii T można opcjonalnie doposażyć w tylny TUZ oraz WOM. Model T 4512 wyposażono w 3-cylindrowy silnik Yanmar o mocy 31 KM. Opcjonalnie jest dostępna jednostka tego samego producenta o mocy 40 KM. W ładowarce T 5522 zamontowano 4-cylindrowy silnik Perkinsa o mocy 49 KM. Może on być zamieniony na silnik 68 KM. Największy model (T 6027) napędza motor firmy Kohler o mocy o 75 KM.

Wszystkie maszyny wyposażono w hydrostatyczny napęd na cztery koła, który w standardzie umożliwia poruszanie się z maksymalną prędkością 20 km/h. Opcjonalnie maksymalną prędkość można zwiększyć do 30 km/h. Operator może ustawić trzy zakresy prędkości dopasowane do warunków pracy – do 7, 15 i 20 (30) km/h.

Napęd hydrostatyczny wyposażono w pedał hamulca, który umożliwia pełzanie pojazdu aż do jego zatrzymania. Dzięki temu podczas jazdy pełzającej można na pełnych obrotach silnika szybko unosić ładunek.

Te modele ładowarek wyróżnia system wspomagania operatora VLS (Vertical Lift System), który zapewnia stabilność maszyny podczas podnoszenia i opuszczania dzięki częściowo zautomatyzowanym ruchom wysięgnika teleskopowego. Rozwiązanie umożliwia jednoczesne wykonywanie kilku funkcji: podnoszenie/opuszczanie oraz podjeżdżanie z zachowaniem bezpieczeństwa manewru. Operator ma do wyboru tryb łyżki wykorzystywany przy załadunku materiałów sypkich oraz układaniu (np. balotów), a w przypadku maszyny T 6027 również opcję sterowania ręcznego.

Opcjonalnym rozwiązaniem dla maszyn T 6027 jest funkcja automatycznego cofania łyżki. Operator przez naciśnięcie przycisku na joysticku zapisuje pozycję uchwytu narzędziowego. Podczas następnego załadunku narzędzie jest ustawione w tej samej pozycji.

Wysokość maszyn liczona wraz z kabiną wynosi zależnie od modelu 1900-1980 mm, co umożliwia przejazd przez wjazdy o wysokości poniżej 2 m. Modele T 5522 i T 6027 mogą być wyposażone w podwyższoną kabinę. Podniesienie siedzenia operatora o 200 mm umożliwia lepszy widok maszyny oraz osprzętu.

Dla maszyn serii T producent przewidział funkcje transportowe, czyli agregowanie z różnymi przyczepami. Opcjonalnie są dostępne różne sprzęgiholownicze przyczepy, począwszy od prostego sprzęgu manewrowego, poprzez półautomatyczny, aż po sprzęg holowniczyz zaczepem automatycznym typu Auto-Hitch.

W przypadku największego modelu T 6027 obciążenie przyczepy niehamowanej wynosi do 750 kg, przyczepy z hamowaną jedną osią – 3500 kg, a z dwiema osiami – 8000 kg. Hydrauliczny układ hamowania umożliwia pracę z przyczepami do masy 11 250 kg.

Zawieszane maszyny mogą być agregowane za pomocą TUZ.

Komfort pracy operatora zapewnia obszerna kabina z systemem wentylacji, ewentualnie klimatyzacją. Widoczność z kabiny poprawiają dostępne opcjonalnie cztery kamery o szerokim kącie.

Agri-Tech

Firma Dieci oferuje ładowarki teleskopowe i przegubowe, wśród których jest seria Agri-Tech z dwoma modelami w dwóch wersjach. Jedną z maszyn jest ładowarka AgriTech 35.7 o maksymalnym udźwigu 3500 kg i wysokości podnoszenia 7 m. Drugi model – Agritech 32.9 może unieść maksymalnie 3200 kg, a maksymalna wysokość podnoszenia to 9 m. Ładowarki wyposażono w 4-cylindrowe silniki FPT o maksymalnej mocy 141 KM przy prędkości silnika 1900 obr./min. Dawką paliwa w silnikach steruje układ Common Rail, natomiast za spełnienie wymagań normy Tier4/Stage IIIB odpowiada technologia SCR wymagająca dodatku płynu AdBlue. Motory wyposażono w turbosprężarkę oraz chłodzenie powietrza doładowanego.

W obu maszynach zastosowano sterowany elektronicznie napęd hydrostatyczny Vario, który umożliwia poruszanie się z prędkością do 40 km/h. Układ transmisji jest zwarty i składa się z pompy wielotłoczkowej oraz dwóch silników hydrostatycznych zintegrowanych z mechaniczną przekładnią napędową. Operator ma do dyspozycji cztery tryby jazdy: Automotive do prac transportowych (do 40 km/h), Loader do prac załadunkowych (0-14 km/h), Creeper do prac polowych wykonywanych ze stałą prędkością i Eco optymalizujący zużycie paliwa. Tryby jazdy operator wybiera za pomocą przełącznika na konsoli bocznej. Operator ma też do wyboru trzy tryby prowadzenia maszyny. W pierwszym skrętne są tylko koła osi przedniej, w drugim trybie skrętne są koła tylnej osi, zaś w trzecim można skręcać wszystkie koła, co pozwala na poruszanie się bokiem.

Ładowarki AgriTech mają homologację ciągnikową. Dopuszczalna masa przyczepy z ładunkiem nie może przekraczać 20 t. Do dyspozycji jest dolny zaczep lub zaczep transportowy o regulowanym położeniu. Poza układem elektrycznym i hamulcowym, maszyny wyposażono w układ hydrauliczny wykorzystywany do kiprowania przyczep.

Maszyny wyposażono też w tylny TUZ kategorii II. Podnośnik hydrauliczny o udźwigu 4000 kg jest sterowany za pomocą EHR-u. Na zewnątrz podnośnikiem można sterować za pomocą przycisków umieszczonych nad błotnikiem. Praca z pługiem może się odbywać w zakresie regulacji siłowej i pozycyjnej. Sercem układu hydraulicznego jest pompa o wydatku 170 l/min., pracująca z maksymalnym ciśnieniem 25 MPa. Dopełnieniem wyposażenia są dwie pary wyjść hydraulicznych sterowane za pomocą joysticka.

Ładowarki wyposażono w WOM, który uzyskuje napęd mechaniczny z silnika za pośrednictwem przekładni redukcyjnej oraz uruchamianego elektrohydraulicznie sprzęgła. Pracę z maszynami wspomaga opcjonalnie oferowany system kamer.

dr inż. Jacek Skudlarski
Fot. firmowe



Komentarze
Dodaj komentarz
Zobacz wszystkie komentarze
 
© 2013 copyright APRA, wszelkie prawa zastrzeżone | Polityka prywatności | Regulamin | Regulamin prenumerat