Zapraszamy
na strony czasopism wydawnictwa:

Rolnik DzierżawcaNowoczesna UprawaRolniczy Przegląd TechnicznyHoduj z głową bydłoHoduj z głową świnie


Sonda
Czy pomoc "covidowa" dla rolników jest wystarczająca?
 
Tak
Nie
Nie mam zdania


Artykuł z numeru: 1/2021

Ciągnik przyszłości


Tractor of the Year (TOTY) to międzynarodowy konkurs, w którym wybierane są ciągniki roku w czterech kategoriach. W jednej z nich – najbardziej prestiżowej (Ciągnik Roku) – maszyny konkurują pod względem innowacji, dostępnych opcji oraz designu. Zwycięzcą w tej kategorii został ciągnik Massey-Ferguson 8.265.

O zwycięzcy i jego ośmiu konkurentach piszemy poniżej. Finalistów pozostałych kategorii przedstawimy w kolejnych numerach naszego miesięcznika.

Konkurs z długą tradycją

Historia międzynarodowego konkursu Tractor of The Year sięga 1998 r. Międzynarodowe jury składające się z 26 dziennikarzy z 25 krajów, w tym z Polski, co roku wybiera ciągniki wyróżniające się względem konkurencji. Nagrody są przyznawane w czterech kategoriach. Najważniejszą z nich jest tytuł Tractor of the Year. W tej kategorii jury ocenia traktory na podstawie takich parametrów jak: silnik, skrzynia biegów, elektronika ułatwiająca zarządzanie ciągnikiem w standardowym wyposażeniu, hydraulika, komfort w kabinie, innowacyjne cechy techniczne, opcje, wygląd, komunikacja i rolnictwo precyzyjne.

Kolejne kategorie to: Best Utylity (najlepszy traktor użytkowy), Best of Specialized (najlepszy ciągnik specjalistyczny) i Best Design (najlepszy ciągnik pod kątem stylistycznym). Wyniki konkursu ogłaszane są naprzemiennie podczas targów Agritechnica w Hanowerze (Niemcy) bądź EIMA w Bolonii (Włochy). W 2020 r. z powodu pandemii Covid-19 targi we Włoszech odbyły się wirtualnie. Stąd też wirtualny charakter miała także prezentacja kandydatów w konkursie Tractor of the Year 2021, która odbyła się w listopadzie 2020 r. Wyniki konkursu ogłoszono podczas wirtualnej konferencji 18 grudnia 2020 r.

Ciągnik Roku Massey Ferguson 8S.265

Ciągniki serii 8S, w skład której wchodzą cztery modele o mocy od 205 do 265 KM to najnowsze produkty koncernu AGCO. Nowa gama traktorów jest następcą serii 7700 S. Zwycięzca konkursu Ciągnik Roku – model MF 8S.265 jest największym traktorem w tej serii. Każdy z ciągników serii 8S doposażono w funkcję boost (system EPM – Engine Power Management), zwiększającą moc o ok. 20 KM, która aktywizuje się po przekroczeniu prędkości 6 km/h (nawet bez korzystania z WOM). W serii MF 8S dostępne są dwie nowe przekładnie. Jedną z nich jest dwusprzęgłowa przekładnia Dyna E-Power, w której cztery zakresy można zmieniać bez przerywania napędu. W zakresie od 5 do 20 km/h przekładnia oferuje 14 równomiernie stopniowanych biegów. Alternatywnym wariantem jest przekładnia Dyna 7 Semi-Powershift, oferująca 28 biegów do jazdy w obu kierunkach. W 2021 r. dostępnym wariantem wyposażenia będzie przekładnia bezstopniowa Dyna VT.

Ciągniki MF 8S wyróżnia koncepcja Protect-U, w której zastosowano 24-centymetrową szczelinę oddzielającą kabinę od silnika, izolującą operatora od hałasu, nadmiernych temperatur i wibracji. Funkcje deski rozdzielczej przeniesiono na terminal MF vDisplay zamontowany na prawym słupku. Urządzenie pokazuje operatorowi wszelakie informacje, wcześniej widoczne na desce rozdzielczej, a które operator może spersonalizować według swoich potrzeb. Obsługę ciągnika ułatwia nowy podłokietnik Control Center wyposażony w dźwignię MultiPad, która jest kompatybilna z Isobus. Do sterowania dwoma zaworami hydraulicznymi producent zaoferował umieszczony na podłokietniku mikro-joystick. Z podłokietnikiem zintegrowany jest 9-calowy terminal Datatronic 5, kompatybilny ze standardem Isobus, który umożliwia korzystanie z funkcji rolnictwa precyzyjnego. W standardzie dla serii MF 8S dostępna jest komunikacja sieciowa, która poprzez funkcję MF Connect Telemetry umożliwia bezprzewodowy transfer danych do chmury. Poprzez portal klienta MyMF osoba zarządzająca pracą ciągnika ma dostęp do danych dotyczących parametrów pracy i osiągów agregatu.

Case IH Quadtrack 620

Model 620 marki Case IH to największy traktor w gamie Quadtrack, która od połowy 2020 r. jest oferowana w zmodernizowanej wersji Quadtrack ASF Connect. Nowa seria to zaawansowane technicznie przegubowe ciągniki wyposażone w cztery napędzane indywidualnie wózki gąsienicowe, które zmniejszają nacisk na podłoże oraz zwiększają siłę uciągu. Moc modelu Quadtrack 620 wynosi 620 KM. Jest ona uzyskiwana z 6-cylindrowego motoru marki FPT o pojemności 12,9 l, który wyposażono w układ Common Rail i dwustopniową sprężarkę. Standardowo producent montuje 16-biegową przekładnię typu PowerShift o nazwie PowerDrive, która oferuje zmianę biegów również w trybie automatycznym. Drugim wariantem jest bezstopniowa przekładnia CVXDrive.

Atrybutem nowych ciągników jest technologia AFS Connect, umożliwiająca dwukierunkowy transfer danych pomiędzy maszyną a osobą zarządzającą parkiem maszynowym. Do komponentów tego systemu zainstalowanych w ciągniku zalicza się 12-calowy monitor AFS Pro 1200, system operacyjny AFS Vision Pro z funkcjami podobnymi do smartfona oraz odbiornik AFS Vector Pro.

Claas Axion 960 Cemos

Claas Axion 960 to największy model w serii Axion 900, wyposażony w 6-cylindrowy silnik o mocy znamionowej 440 KM. W wersji traktorów oferowanych w 2021 r. motor spełnia wymagania normy Stage V. Model 960 podobnie, jak i pozostałe, jest standardowo wyposażony w bezstopniową przekładnię Cmatic. Ustawień przekładni dokonuje się poprzez monitor Cebis kompatybilny ze standardem Isobus. Za pośrednictwem monitora Cebis jest obsługiwany system wspomagania operatora Cemos, który wyróżnia ciągniki Axion, czyniąc je jeszcze bardziej inteligentnymi. W nowych traktorach system Cemos jest zintegrowany z dostępnym na wyposażeniu fabrycznym system regulacji ciśnienia w oponach – CTIC. Montowana na potrzeby tego systemu dodatkowa sprężarka pozwala szybko dostosować ciśnienie w kołach do wykonywanej pracy bądź obciążenia podczas przejazdów transportowych. System Cemos, uwzględniając parametry pracy ciągnika, maszyny oraz warunki pracy podpowiada traktorzyście optymalne wartości ciśnienia w oponach według jednej z dwóch strategii wybranej przez operatora: wysoka wydajność lub minimalizacja zużycia paliwa.

Cały tekst można przeczytać w styczniowym numerze miesięcznika „Przedsiębiorca Rolny”

(JS)
Fot. firmowa



Komentarze
Dodaj komentarz