Zapraszamy
na strony czasopism wydawnictwa:

Rolnik DzierżawcaNowoczesna UprawaRolniczy Przegląd TechnicznyHoduj z głową bydłoHoduj z głową świnie


Sonda
Czy Jan K. Ardanowski powinien być ministrem rolnictwa w nowym rządzie?
 
Tak
Nie
Nie mam zdania


Wiadomości z branży
Odnowione sieczkarnie Jaguar

Marka Claas zaprezentowała sieczkarnię Jaguar 990, w której zastosowano nowy silnik MAN o mocy do 925 KM/680 kW. Natomiast silnik MAN V12 o mocy 850 KM/625 kW i pojemności 24 l napędza model Jaguar 980.

Nowością jest sześciocylindrowy silnik rzędowy MAN D4276 o mocy 790 KM/581 kW w sieczkarni Jaguar 970. Większą moc otrzymały również modele 960 i 940, a także sieczkarnie Jaguar 880 i 860. Wszystkie nowe silniki spełniają obowiązujące dla rynku normy emisji spalin, w tym Stage V. Spaliny w tych modelach są oczyszczane poprzez selektywną redukcję katalityczną (SCR) w połączeniu z filtrem cząstek stałych.

Obsługa sieczkarni jest intuicyjna, dzięki czemu nawet nowi operatorzy po krótkim przeszkoleniu są w stanie bezpiecznie obsługiwać maszyny na cztery sposoby:

- poprzez ekran dotykowy i nowy terminal Cebis, który udziela operatorowi bezpośredniego dostępu do wszystkich funkcji;

- poprzez zaprogramowanie siedmiu ustawień jako ulubionych i wywoływanie ich za pomocą przełączników na joysticku wielofunkcyjnym Cmotion;

- poprzez pokrętła i przyciski terminala Cebis;

- poprzez bezpośrednią regulację za pomocą przełączników.

Nowy dynamiczny układ kierowniczy powoduje, że sterowanie maszyną jest komfortowe. Do prędkości 10 km/h wystarczy 2/3 obrotu kierownicy, aby uzyskać pełny kąt skrętu kół. Od 10 do 20 km/h wymagane obroty kierownicy dynamicznie zwiększają się. Od 20 km/h do bezpiecznej jazdy z dużymi prędkościami ponownie dostępne są pełne obroty kierownicy. Aktywacja dynamicznego układu kierowniczego odbywa się poprzez terminal Cebis.

Dzięki Cemos Auto Performance sieczkarnia Jaguar reguluje moc silnika oraz prędkość jazdy w zależności od masy plonu. Wraz z jej wzrostem najpierw zwiększa się moc silnika, po czym zmniejszona zostaje prędkość jazdy. Przy mniejszej masie plonu moc silnika jest automatycznie redukowana. Pozwala to utrzymać stałą prędkość obrotową silnika i eliminuje nagłe zmiany obciążenia. Rezultatem jest równomierny przepływ materiału.

Inteligentne systemy sieczkarni umożliwiają powstanie doskonałej jakości paszy – zarówno z precyzyjnie dozowanymi dodatkami ze zbiornika o pojemności 375 l, jak i wysoko skoncentrowanymi z nowego aplikatora Actisiler 37. Ten dwuścienny zbiornik chroni koncentrat dodatku do kiszonki nawet w wysokich temperaturach zewnętrznych. Pompa umożliwia precyzyjne dozowanie w zakresie 0,2-20 l/h lub w zależności od przepustowości, od 10 do 50 ml/t.

Wartość suchej masy określona przez czujnik bliskiej podczerwieni służy jako punkt odniesienia dla długości cięcia i dodatków. Cebis informuje operatora o automatycznym dostosowywaniu długości cięcia i dozowaniu dodatków do kiszonki do zmierzonej suchej masy. Poza suchą masą czujnik NIR określa zawartość różnych składników.

Dzięki 42 nożom i częstotliwości cięcia zwiększonej do 25 200 cięć/min. nowy bęben nożowy V-Max 42 (dostępny opcjonalnie w serii 900) charakteryzuje się wyjątkowo wysoką przepustowością. Przy pełnym wykorzystaniu mocy silnika zapewnia najlepszą jakość cięcia krótkiego materiału o długości 3,5-12,5 mm. W przypadku cięcia dłuższych kawałków trawy oraz kukurydzy bęben może pracować z jedną trzecią noży.

W nowych modelach Jaguar 990 i 960 zastosowano podwozie gąsienicowe Terra Trac. Zawieszenie wahliwe umożliwia użytkowanie maszyn nawet w najtrudniejszych warunkach. Wyposażone w solidny ogranicznik podwozie jest w stanie wychylić się o 10° w górę i o 13° w dół. Na użytkach zielonych stosowany jest system ochrony gleby na nawrotach. Podczas pokonywania zakrętów rolki podtrzymujące są hydraulicznie dociskane w dół, przednia rolka napędowa podnosi się, a powierzchnia przylegania zmniejsza się o ok. 1/3. Pozwala to w chronić darń przed uszkodzeniami spowodowanymi występującym podczas skręcania efektem ścinania. Pomiary wykazały, że nacisk na podłoże przy dociśniętych w dół rolkach podtrzymujących jest niższy niż w przypadku maszyny na kołach.

W przypadku gąsienicy o szerokości 635 mm, szerokość zewnętrzna sieczkarni wynosi poniżej 3 m, co umożliwia dopuszczenie jej do ruchu drogowego. Szerokość zewnętrzna maszyny z gąsienicą o szerokości 890 mm wynosi natomiast poniżej 3,5 m. Podwozie z zawieszeniem pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 40 km/h i zapewnia najwyższy komfort jazdy. Przedłużony rozstaw osi znacznie zwiększa przestrzeń konserwacji i zapewnia bardzo dobry dostęp do podzespołów przez klapy konserwacyjne nad gąsienicami.

oprac. (Fem)

 


przeglądaj wszystkie
 
© 2013 copyright APRA, wszelkie prawa zastrzeżone | Polityka prywatności | Regulamin | Regulamin prenumerat