Zapraszamy
na strony czasopism wydawnictwa:

Rolnik DzierżawcaNowoczesna UprawaRolniczy Przegląd TechnicznyHoduj z głową bydłoHoduj z głową świnie


Sonda
Czy Twoje gospodarstwo poniosło straty z powodu suszy?
 
Tak, powyżej 70 proc.
Tak, poniżej 70 proc.
Nie


Prawo
Opłata od paliwa

10 lipca prezydent RP Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która wprowadza m.in. opłatę emisyjną od paliw. Pieniądze z niej mają być przeznaczone na walkę ze smogiem.

Ustawa zakłada stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, a także wprowadzenie opłaty emisyjnej, z której finansowane będą projekty związane m.in. ograniczeniem w miastach smogu, a także z rozwojem elektromobilności. Opłata wyniesie 80 zł od każdego 1 tys. l paliwa, który trafi na polski rynek. 85 proc. środków zebranych z opłaty ma trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a 15 proc. do FNT. Opłata paliwowa zacznie być pobierana od przyszłego roku. Rząd szacuje, że w 2019 r. uda się zebrać 1,7 mld zł, z czego do FNT trafi 340 mln zł. W ciągu 10 lat przychody funduszu mają wynieść 6,75 mld zł. FNT i NFOŚiGW zasilą także odpisy z akcyzy nałożonej na paliwa transportowe, wpłaty od Polskich Sieci Elektroenergetycznych (0,1 proc. zwrotu z zainwestowanego kapitału) oraz opłaty zastępcze od producentów i handlarzy paliwem za brak odpowiedniego udziału biokomponentów. PiS twierdzi, że wprowadzenie opłaty emisyjnej nie spowoduje podwyżek na stacjach benzynowych. Orlen zadeklarował już, że nie przerzuci jej na klientów.

(Fem) 


przeglądaj wszystkie


Komentarze
Dodaj komentarz
Zobacz wszystkie komentarze
 
© 2013 copyright APRA, wszelkie prawa zastrzeżone | Polityka prywatności | Regulamin | Regulamin prenumerat